Az UAS Hungary csapata volt olyan rendes és összeszedte pár ország repülési lehetőségeit. Gondoltam ha már arra járok akkor kipróbálom és megnézem működik-e 🙂

“Európa UAS szemmel” sorozatunk következő elpizódja Horvátország.

Talán az általatok legjobban várt leírás ezért az egymásnak ellentmondó információk miatt megpróbáltuk a lehető legalaposabban leellenőrizni, hogy minden információ naprakész. Mindezek ellenére indulás előtt célszerű (ahogy minden ország esetéebn) a horvát hatóság honlapján az esetleges változásokat ellenőrizni.

Horvát hatóság

Nézzük tehát lépésről lépésre, hogyan repülhetünk OPEN kategória szerint Horvátországban.

Alapvetően az EU 945 és 947 rendelet az érvényes, különös tekintettel az ÁTMENETI IDŐSZAK szabályaira. Amennyiben nem “C osztályazonosítóval” rendelkező drónnal repülünk, 500g felett 50m védőtávot kell tartani be nem vont személyektől még A2-ben is!

Fontos információ még, hogy a Nemzeti Parkok területén, valamint egyes műemlékek körzetében amennyiben légi felvételeket és videókat kívánunk készíteni, szükségünk lehet az állami geodéziai hatóságok engedélyére (A helyszínen érdemes érdeklődni a konkrét szabályokról. pl. Plitvice)

Link

A magyar üzembentratói számmal és legalább A1/A3 képesítéssel rendelkezők, a következő lépések segítségével tudnak legálisan repülni:

1. Töltsük le a mobil áruházból a horvát “AMC Portal Mobile” nevű applikációt (Google: Android Store)

FIGYELEM! NE REGISZTRÁLJÁTOK MÉG EKKOR!

2. Regisztráljuk magunkat a horvát AMC-nél külföldi üzembentartóként.
Az aplikáció és a horvát weboldal is felajánl regisztrációt, de NE HASZNÁLJUK AZT A LINKET(!!) mert sajnos az csak a horvát állampolgároknak jó. A külföldiek számára a portálról elérhető angol nyelvű regisztrációt kell használni (amit nem egyszerű elsőre megtalálni sem), mivel a külföldiek esetében így nem kéri az OIB/PIN számot… Emiatt nem tudtak sokan eredetileg regisztrálni, hiszen ilyen száma csak horvát állampolgárnak van.
A regisztrációhoz EZT A LINKET használjuk: ITT REGISZTRÁLJ!
A külföldieknek készített oldalon történt regisztráció után egy automatikus válasz üzenetet kapunk, a további teendőkkel a regisztrált mail címünkre.

3. Küldjük el az AMC-nek a kért papírokat mailban. Szükségünk lesz a magyar nyelvű(!!) üzembentartó regisztrációs határozatra, esetleg az UAS jogsira és a telefonszámunkra. Figyeljünk, hogy a regisztrációkor használt mail címről küldjük a dokumentumokat és ne automatikus válaszként a beérkezett üzenetre, hanem a levélben lévő amc.reg@crocontrol.hr címre! (Egyes visszajelzések szerint érdemes elküldeni a dokumentumokat a civaa@crocontrol.hr címre is, bár a regisztráció UTÁNI visszaigazoló mailban az első cím van.)

4. Szerencsés esetben (ha a hatóság más dokumentumot nem kér) 3-4 munkanapon belül megérkezik a regisztrációnk visszaigazolása és egy link, ahol az AMC által megadott ideiglenes jelszót meg tudjuk változtatni. FONTOS! Az ideiglenes jelszót tartalmazó mail érkezése után 24 órán belül jelszót kell változtatnunk!

5. Amíg nincs jóváhagyva a regisztrációnk, vendégként addig is tudjuk használni a “AMC Portal Mobile”-t, nézegethetjük, hol milyen korlátozások vannak pl. Ha már megvan a felhasználónevünk, jelszavunk, beléphetünk a letöltött és telepített “AMC Portal Mobile” appba és máris indíthatjuk a repülés kérelmezését.

6. A magyar MDS apphoz hasonlóan itt is ki kell jelölnünk a légteret ahol repülni kívánunk (szigorúan az OPEN kategória szabályait betartva) és “beküldeni” a kérelmet. Az “AMC Portal Mobile” már a kijelöléskor jelzi, ha bármi korlátozás, vagy probléma van a légtérrel (mint az MDS)

7. Néhány percen belül megkapjuk a visszaigazolást, hogy lehetséges-e a repülésünk az adott helyen és ha igen, meg kell erősítsük a repülés elkezdését.

8. Innetől fogva a légtér aktív és az OPEN szabályait betartva repülhetünk Horvátországban, magyar üzembentartóként.

Fontos, hogy az EU rendeletekben meghatározott feltételek szerint, a szkséges dokumentációk ott is ott legyenek nálunk. A személyazonosság igazolása mellett, az üzembentartó regisztráció, a pilóta képeítésünk, és a biztositás is legyen nálunk szükség esetén.

A DJI Mini tulajok ne felejtsék el, hogy a Mini MTOM-ja 250g felett van és egyelőre arról nincs információnk, hogy ezt hogy kezeli a horvát hatóság!

Jó repülést!

Köszi UAS Hungary!

Leave a comment