Első 250-es racerem építése

Már azóta szeretnék egy 250-es racert építeni amióta csak megláttam az egyik Drone Hungary-s találkozón. Persze amikor ez történt, még konkrétan szinte semmit nem tudtam az épített gépek lelki világáról. Nem szégyellem nincs is mit rajta, az ember mindig tanul valamit.

Ilyenkor az embernek szerintem konkrétan minden típus tetszik, mindegyiket szeretné kicsit közelebbről megismerni. Bevallom akkor nagyon félve mentem ki a találkozóra mert nem tudtam, hogy mire is számítsak… Kinéznek? Nem néznek? Flegmáznak? Leráznak? De nem! Egy olyan nagyszerű kis csapattal találkoztam kint, hogy napokig a hatása alatt voltam, és nem titkoltan ma is igénylem ezt a közösséget valamilyen formában a hét szinte minden napján.

Na és ott mesélték a srácok, hogy ezek a kis gépek versenyzésre valók és elsősorban FPV szemüvegben repülik őket.

 

Egy kis megjegyzési kiugrás a témából mielőtt tovább mennénk:
Én eddig csak a “nagy gépemmel” repültem „szemüveges módon” egy Quanum v1-es DIY szemüvegben BanDeE-nak köszönhetően, mert odaadta kipróbálásra egy kicsit, azután beszereztem én is egy sajátot. Mi tagadás, nem gyengén találtam félelmetesnek és amikor felszálltam, vártam volna, hogy megjelenik majd a gép előttem a szemüveg monitorán… szóval ezen még túl kell esni. :)
 


Szóval ott tartottunk, hogy szeretnék egy ilyen gépet…

Hát ismét beszélgettem róla a srácokkal, hazai modell szervizesekkel. Megkérdeztem ki milyen motort javasol, milyen ESC-t , mennyire fontos a súly, mivel lehet súlyt csökkenteni és egyáltalán miképp kell egy ilyen méregzsákot vezetni, mert azért mégsem egy szobakopter, de nem is nagyobb GPS-es madár.

Nekem nagyon tetszenek az egyedi megoldások, ezért 3D nyomtatással készült (megközelítőleg) ZMR 250 klón vázra esett a választásom. Bár nagyon lebeszéltek volna róla a többiek, miután kezdő vagyok benne és törni fog mint az üveg, mégis úgy éreztem, hogy meg kell építenem, mert valami különös perverzió folytán már az építés is örömet okoz.

A váz elemei úgy lettek összeválogatva, a karok eleve 2204-es motorhoz, strapabíróbb vastagabb tervezésben, a koporsó foszforeszkálós anyagból lett nyomtatva.

Mivel eredetileg magára a vázra nem terveztek koporsót, így a 3D nyomtatott távtartókat végül a standard alu oszlopokra cseréltem, így már rá tudtam húzni szépen a koporsót is.

Repülés vezérlőnek a CC3D-t választottam, mert korábbról már ismertem, illetve olcsó is és nagyon sokan ezt használják.

A koporsó oldalára tervezett a rajzolója mindkét oldalra 1-1 nyílást, melyen keresztül gyakorlatilag simán hozzáférhetővé válik a CC3D USB portja ha elforgatod 90 fokkal a vezérlőt. Ehhez kicsit a szoftverében is állítani kellett, hogy tudja merre van az előre irány, de egy két katt és megvolt.

 

CC3d

A vezérlőt nem akartam kiszedni a dobozkájából, viszont az USB még túl alacsonyan volt, hogy elérje a koporsó oldalán lévő nyílást, ezért több rétegben kétoldalas ragasztót tettem alá. Egyébként meggyűjt a bajom a szereléssel, mert ahogy összeraktam-szédszedtem stb a dolgokat, felvált a CC3D paneljéről a csatlakozó és rá kellett forrasztanom.

Ez a művelet egyébként a szerelés során elég mélyen érintett, mert ha rosszul szakadt volna fel akkor majdhogynem kukázhattam volna a CC3D-t, legalábbis amennyiben PWM vevőt használok továbbra is, mert SBUS-on még azért lehetett volna használni. De végülis sikerült, ráadásul pillanatragasztót nyomtam forrasztás előtt a csatlakozó alá, hogy biztos legyek a dolgomban :)

 

A motorok szabályzását végző ESC-k közül a ZTW Spider 12A-s szabályzójára esett némi mérlegelés után a választásom, nem utolsó sorban ebben nagyon hallgattam Tommedey tanácsára, ugyanis anno az ő volt az aki hatalmas beleéléssel mesélt nekem az ő racer gépéről az egykori találkozón.

Mint mindenki aki nagy gép után kisgépet épít, szembesültem azzal a problémával, hogy itt nagyon szűk a hely, nagyon átgondoltan kell belerakni mindent.

 

 

Hát én úgy gondoltam szembe megyek minden írott és íratlan szabállyal és úgy ahogy van beletömök mindent lesz ami lesz! Úgyis tesztelésre és tanulásra kell.
Vágni mégis csak könnyebb később, mint toldozgatni a kábeleket. Végső soron sikerült belevarázsolni, bár egy OSD modul még hátra van!

Számomra már  az is nagy boldogság volt így is amikor elemelkedett a földről a szobában. Sajnos komolyabban berepülni nem volt időm, ez majd egy másik történet lesz.

Egyébként elég faramuci módon tudtam megoldani, mivel a PDB alul volt, az ESC-ket nem akartam a karokra rakni. Mivel jelenlegi formájában az ESC-k a koporsóban kaptak helyet, egy-egy AWG14-es vezetékkel vittem fel nekik az áramot. Így már minden jó volt!

Tudni kell, hogy a választott ESC-k OPTO ESC-k ezért egy külön UBEC is beszerelésre került amit a vevőre dugtam, így már a vevő is, illetve a CC3D is kapott áramot.

 

A motorok végül Emax MT2204 2300KV-s motorok lettek, vevőnek egy FrSky V8R7-II 2.4G 7 csatornás nagyon könnyű kis vevőt tettem a fedélzetre.

Mivel nem racer a racer FPV nélkül, egy a fiókban heverő Eachine szettre esett a választásom hirtelen. Ez egy ET200 32 csatornás 200mW adót és egy 700TVL 13 Cmos 110 fokos kamerát takar. Tök könnyű, nem egy nagyon rossz cucc szerintem.  Jó nyilván nagyon fás környezetben szinte biztos sok lesz a csíkozódás, de még ott nem tartok! :)

A levegő kergetésére egyelőre 5030-as Gemfan propellereket tettem a gépre, illetve kapott a gép elől is, hátul is 2-2 10mm-es LED-et a jó láthatóság na meg az optikai tuning érdekében.  A másik dolog pedig az, hogy ebben az elrendezési formában másnál még nem láttam! (Ez nem azt jelenti, hogy nincs is...)  :)

 

Mivel ez tényleg csak egy örömködős kopter, nagyon sok munkám lesz még vele, Versenyzésre szerintem tökéletesen alkalmatlan a jelenlegi felállásában, de megépült, szeretem és az enyém! :)

Jól néz ki a szekrény tetején ahogy éjjel foszforeszkál a sötétben, viszont előbb utóbb némi játszadozás vagy törés után át fog alakulni valami mássá.
Jelenlegi formájában azért meg kell hagyni, nem egy pehelykönnyű kis gép. :)

 


Alkatrész lista:

  • FC: CC3D (Openpilot)

  • ESC: 4x ZTW Spider Series 12A OPTO ESC (SimonK)

  • MOTOR: 4x Emax MT2204 2300KV Brushless

  • VÁZ: 3D nyomtatott ZMR 250 klón, kicsit átvariálva + 3D nyomtatott foszforeszkáló koporsó

  • KAROK: 4x 3D nyomtatott vastagított kifejezetten 2204-es motorhoz

  • PROP: 4x Gemfan 5x3 Inch Plastic 5030 (műanyag)

  • RX: FrSky V8R7-II 2.4G 7CH

  • VTX: Eachine ET200 32 csatornás 200mW adó

  • FPV kamera: Eachine 700TVL 13 Cmos 110 fokos

  • PCB: CC3D Flight Controller Mini Power Distribution Board PCB

  • BEC: UBEC 5-23 V 3A

 

Postjaim